Had Lambiase toch gelijk? 'Verstappen had de plek terug moeten geven aan Russell'

17:22, 06 jun
Bijgewerkt: 17:38, 06 jun
4 Reacties

Voormalig Formule 1-coureur Johnny Herbert is het niet eens met de verklaring van de stewards, die stelden dat Max Verstappen na zijn eerste incident met George Russell de positie niet terug had hoeven geven. Herbert vond de call van Gianpiero Lambiase volledig op zijn plaats en zegt dat het ‘Russells bocht’ was.

Tijdens de herstart na de late safety car koos Red Bull ervoor om Verstappen op harde banden naar buiten te sturen. Op het rechte stuk werd hij direct ingehaald door Charles Leclerc, terwijl George Russell in de eerste bocht aan de binnenkant dook. Daarbij werd Verstappen van de baan gedwongen, maar kwam hij wel als eerste terug op het asfalt. Als het aan Herbert had gelegen, had Lambiase gelijk gehad en had Verstappen de plek op moeten geven.

Max Verstappen, Barcelona, Spain

Herbert had Verstappen plek aan Russell terug laten geven

"Het was George Russells bocht, hij zat aan de binnenkant van Max Verstappen," zegt Herbert in gesprek met een goksite. "Ik weet dat Verstappen misschien niet vindt dat hij de bocht had verloren, maar de coureurs en de stewards moeten het eens zijn over de regels en standaarden van het racen." Volgens Herbert stond Russell volledig in zijn recht. "Wat Russell deed was totaal eerlijk. Ja, er was wat contact, maar dat is racen. Als je volledig aan de binnenkant zit, is het jouw bocht."

Herbert heeft geen begrip voor het feit dat Verstappen de plek niet terug wilde geven. "Als je een bocht verliest, moet je gewoon achter de andere auto aansluiten. We kunnen Russell niet bekritiseren omdat hij probeert te racen, anders maken we het inhalen kapot", vervolgt Herbert stellig.

De voormalig F1-steward snapt wel hoe Verstappen de situatie benaderde. "Verstappen was briljant met zijn inschatting door heel dicht bij Russells banden te blijven. Coureurs weten precies waar ze hun auto moeten neerzetten om te zorgen dat de ander mogelijk onder- of overstuur krijgt. En dan roepen ze meteen op de radio: 'hij duwde me eraf'."

Herbert vindt dan ook dat de call van Gianpiero Lambiase, Verstappens race-engineer, gerechtvaardigd was. "Er is een element in de regels dat zegt dat als je niet volledig controle over de auto hebt, je de inhaalactie niet hebt voltooid. Maar je kunt nooit volledig in controle zijn als je op de limiet zit", concludeert hij.