Hadjar overtrad de regels voor de tweede keer: FIA velt oordeel

15:47, 06 sep
Bijgewerkt: 16:06, 06 sep
0 Reacties

Tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Italië ging Isack Hadjar in de fout. Eerder dit weekend ontving hij al een waarschuwing voor eenzelfde vergrijp. Ook nu wist de Racing Bulls-coureur de instructies van de FIA niet correct uit te voeren en werd daarvoor onderzocht. Inmiddels heeft het bestuursorgaan de knoop doorgehakt en haar oordeel geveld.

De 21-jarige die in Zandvoort nog een podiumplek wist te behalen ging tijdens VT3 in de fout op het Autodromo Nazionale Monza. Dit gebeurde in bocht 4, bij het ingaan van sector 2. Hij schoot rechtdoor in de chicane, maar keerde niet volledig terug via de door de race director aangewezen route.

Daardoor stelde de FIA een onderzoek in. Na in gesprek te zijn geweest met de Franse coureur en het team, zijn de stewards tot de volgende conclusie gekomen. Hadjar ontvangt ook nu enkel een waarschuwing voor zijn actie.

FIA velt oordeel over incident Hadjar

"Tijdens het gesprek verklaarde de coureur dat, hoewel hij langzaam reed tijdens een out lap, hij zijn linker voorband blokkeerde tijdens het opwarmen van de banden," schreef de FIA over de uitleg van Hadjar.

Waarom Hadjar ook na zijn tweede vergrijp niet wordt gestraft? "Hoewel dit zijn tweede vergrijp is, snappen de stewards dat dit gebeurde terwijl er langzaam werd gereden. Er waren geen andere auto's in de buurt en er kwam geen onveilige situatie uit voort," besloot de FIA. Hieronder lees je het volledige verslag:

Schermafbeelding 2025-09-06 153151
Het FIA-verslag over het incident van Hadjar tijdens de derde training in Italië