Wie in alle rust zijn stuurtje loshaalt, hoofdsteun verwijdert en opstaat terwijl zijn wagen in de hens staat, is of heel moedig of heeft geen enkel idee wat er aan de hand is. Het overkwam Marcus Ericsson in de eerste training en de Zweed meende dat hij geen flauw benul had dat zijn Sauber vlam had gevat.
“Mijn rechter spiegel was kapot gegaan in de crash, dus ik zag helemaal niets van de achterkant van de auto”, verklaart de Zweed tegenover Sky Sports F1. “En aan de linkerkant was er geen vlammetje te zien. Dus ik deed gewoon wat ik moest doen na een crash, waaronder het loskoppelen van de radio. Ik hoorde dus ook mijn engineer niet meer. Zodra ik uitstapte en wat in mijn ooghoek zag, draaide ik mijn hoofd en leek het me plots verstandig om wat meer vaart te maken!”
Door de schade aan zijn Sauber verscheen Ericsson ook niet in de tweede training op Paul Ricard. Mocht er permanente schade aan de motor zijn, dan zal het de Zweed in de gevarenzone duwen wat betreft beschikbare componenten. In Canada kreeg ook Sauber een nieuwe verbrandingsmotor, turbo en MGU-H, waardoor het team al bezig is aan het tweede setje. Voor het hele seizoen zijn er drie van elk van die componenten beschikbaar, waardoor een wissel na slechts één race op den duur zal zorgen voor gridstraffen.